Praha 26.-28. září 2000 Home Page Econnect
Diskuse - Praha 2000 - Výběr z tisku - Další zdroje - Akce - Tiskové zprávy - Video archiv - Kontakt
Konference Václava Havla živě na Internetu


Globalizace (1999-2000)
Globalizace (vše)
MMF (2000)
MMF (vše)
WTO
MAI

Pražské demonstrace proti MMF a SB
plně podporuji
(361)
podporuji jejich nenásilnou formu
(518)
jsou legitimní, ale nepodporuji je
(105)
ať se konají mimo osídlená území
(50)
všechny demonstranty bych postřílel(a)
(308)


Výsledek minulých anket
SB a MMF by se měly
  zrušit (100)
  změnit se od základu (125)
  změnit svoji politiku (48)
  změnit management (1)
  zůstat takové, jaké jsou (173)
Považujete nápad uspořádat v Praze vyroční zasedání SB a MMF za
  skvělý (115)
  dobrý (27)
  normální (38)
  hloupý (38)
  škodlivý (120)


Mediální partneři:

Respekt

Ekonom

Literární noviny

Právo

 RE: Koloniální dějiny Afriky, trochu jinak
Autor: Ondrej Slacalek
Datum:   

Zaujaly me nazory pana Korenskeho.
Pise, ze mame tri moznosti 1) omezit spotrebu bohatych zemi (jen bych dodal, ez koncept bohatych a chudych zemi neni tak zcela korektni - i v Cechach a na zapade jsou lide, zijici neobycejne chude, a naopak treba takovy Mobutu si na nejakou chudobu stezovat nemohl... jina vec je ovsem celkova ekonomicka uroven spolecnosti a socialni sluzby, ktere muze svym clenum poskytnout a nekdy (zpravidla po natlaku poskytuje) 2) znicit planetu tim, ze umoznime stejnou spotrebu vsem 3) nechat to byt. Pan Korensky pak primo pise, ze moznosti 1 a 2 jsou nepruchodne, a proto zbyva jen moznost 3, ktera vyslovne znamena, i podle pana Korenskeho, pripustit, ze nekdo ma vice a nekdo menea hlavne, ze nekdo ma holt mensi prilezitosti se teto "rovne souteze" zucastnit.
Kde nam ale zustala spravedlnost? Liberalove se mohli pokladat za súpravedlive, kdyz konstruovali svou predstavu "rovnosti prilezitosti". Fakta, obsazena treba zrovna v clanku o nemz diskutujeme, jim ale tento predpoklad nemilosrdne vyvraci. Ukazuji totiz, ze rovnost sanci je nemysl, ze clovek ktery se narodi "ve spatny cas na spatnem miste" ma proste smulu, at uz ma schopnosti sebelepsi.
Liberal ma po takovem poznatku tri moznosti: 1) odmitnout takovy system a snazit se jej zmenit 2) byt pokrytec a predstirat, ze rovnost sanci preci jen existuje 3) "smirit se s faktem, ze nekteri se proste maji lepe, protoze maji lepsi podminky, jsou sikovnejsi, pracovitejsi nebo proste meli stesti". To ovsem znamena prijmout to, ze to neni spravedlive ("nekteri... maji lepsi podminky"), ale je to (z jeho hlediska) spravne.
Pana Korenskeho cti, ze nezvolil moznost 2, ovsem volba moznosti tri take neni prislis znamenita. Muze ji zastavat jen proto, ze se mu dari relativne dobre, prinejmensim ze se dospel zrovna v dobe, kdy mohl s dvema tisicovkama dat dohromady fungujici firmu. Dobre ale vi, ze toto stesti zdaleka nemaji vsichni.
Nemuze se ovsem divit, kdyz tito ostatni proti tomuto usporadani bojuji - neni prece spravedlive, je jen vyhodne pro pana Korenskeho. Kdyby byl na jejich miste, snazil by se jej zmenit take. Jeho pozice je tak v podstate boj o udrzeni osobnich vyhod na ukor jinych, coz ani neskryva.
Pan Korensky pise, ze mu zalezi jen na nem a jeho rodine. Docela se tedy divim, co dela tady. Ze by nejaky dosti perverzni druh zabavy pravicoveho liberala?
Ani ja se nepokladam za zadneho altruistu, chci proste zit spokojene, asi jako kazdy vcetne pana Korenskeho. Nedovedu si ale predstavit, jak bych mohl zit spokojene, kdyz vim, ze nekde jinde lidi umiraji hlady, ze jsou na zemi hetakomby mrtvych z ruznych valek... Nedovedu si predstavit svou spokojenost ve spolecnosti, kde jini lide poskojeni nejsou. Proto se s timto usporadanim spolecnosti snazim neco delat.
Jinak me potesily prispevky diskutujicich Pribyla a Gedlu. Zejmena pak slova Mesfina Gedlu o spolecenske zmene a socialismu. Je na tom videt, ze narozdil od lidi tady nema tato slova spojena s bolsevismem, ktery se jimi ohanel horem spodem aby pritom vytvarel jejich naprosty opak. Je samoszrejme, ze socialismus, jaky mam na mysli by musel byt svobodny a demokraticky (jiny si koneckoncu ani neumim predstavit, protoze socialismus znamena spravu ekonomiky celou spolecnosti, a to jinak nez demokraticky proste delat nelze), a take samospravny.
No, doufam pane Korensky, ze budete diskutovat a ne vyzyvat k vyrazeni tohoto prispevku pro hlasani nevimjake nenavisti. I kdyz jednu nenavist jsem skutecne vyvolat chtel a hrde se kt omu hlasim: Vasi nenavist k vasi myslenkove pohodlnosti, ktera vas privedla ke skutecne zajimavym zaverum.
S pozdravem a pranim noveho roku, lepsiho pro nas i pro cely svet
Ondrej Slacalek

 Téma Autor  Datum
 Koloniální dějiny Afriky, trochu jinak  
Mesfin Gedlu  
 RE: Koloniální dějiny Afriky, trochu jinak  
Pavel Korensky  
 třídní nenávist ???  
udivený čtenář  
 RE: třídní nenávist ???  
Pavel Korensky  
 RE: třídní nenávist ???  
cqd  
 RE: třídní nenávist ???  
Monika Jansová  
 RE: třídní nenávist ???  
Jakub Kašpar  
 RE: třídní nenávist ???  
Pavel Korensky  
 RE: třídní nenávist ???  
Petr Přibyl  
 RE: třídní nenávist ???  
Mesfin G.  
 RE: třídní nenávist ???  
Jakub Kašpar  
 RE: Koloniální dějiny Afriky, trochu jinak  
Petr Přibyl  
 RE: Koloniální dějiny Afriky, trochu jinak  
Pavel Korensky  
 RE: Koloniální dějiny Afriky, trochu jinak  
Petr Přibyl  
 RE: Koloniální dějiny Afriky, trochu jinak  
Pavel Kořenský  
 RE: Koloniální dějiny Afriky  
Daniel Jánský  
 RE: Koloniální dějiny Afriky, trochu jinak  
Mesfin G.  
 xxxxxxxxx  
xxxxxxxxxx  
 kapitalismus, cesta k balhobytu?  
Mesfin G.  
 RE: kapitalismus, cesta k balhobytu?  
Pavel Kořenský  
 RE: kapitalismus, cesta k balhobytu?  
Mesfin G.  
 RE: kapitalismus, cesta k balhobytu?  
Daniel Jánský  
 RE: kapitalismus, cesta k balhobytu?  
Daniel Veselý  
 RE: Koloniální dějiny Afriky, trochu jinak  
Mesfin G.  
 RE: Koloniální dějiny Afriky, trochu jinak  
Petr Přibyl  
 pre p. Přibyla  
Ľubomír Kukura  
 RE: Koloniální dějiny Afriky, trochu jinak  
Mesfin G.  
 RE: Koloniální dějiny Afriky, trochu jinak  
Petr Přibyl  
 RE: Koloniální dějiny Afriky, trochu jinak  
Ondrej Slacalek


Příspěvky porušující zákony ČR nebo podněcující k násilí, rasové či třídní nenávisti bez milosti mažeme.
 Odpovědět na tento příspěvek
 Vaše jméno:
 Váš e-mail:
 Nadpis:
Zasílat příspěvky této diskuse na výše uvedenou adresu.
    

Globalizace a moc
Milan Valach

Česko jako fikce?/Kdy skončí globalizace?
Martin Kuška

Josep F. Mária i Serrano: Globalizace
Jiří Nečas

Koloniální dějiny Afriky, trochu jinak
Mesfin Gedlu

Co je to globalizace
Ivan Rynda

COLIN HINES: Lokalizace čili nástin alternativy ke globalizaci
Jakub Patočka

Kontrasty globalizace
Karel Špindler

Je globalizace mezinárodní korupce?
Rick Fencl

Zprávy o policejním násilí: svědectví, věrohodnost, odpovědnost
Jakub Patočka

Buďte na nás přísnější, žádají Češi svou policii
Tomáš Pecina

Globální problémy nelze popírat!
Jan Borovička

Zprávy z Prahy
Michaela Valentová

Ideodiverzní centrály Stanislava Grosse
Štěpán Kotrba

Pražský začátek podzimu
Jiří Nečas

Násilí odsuzujeme, kritiky a protestů se nevzdáme
Jan Beránek

Zástupci NGO společnou řeč s finančníky nenašli
Kateřina Lišková

Systémové poruchy "primitivní" ekonomie
Petr Ježek

Globalizace jako výzva
Lubomír Mlčoch

Odpusťte dluhy nejchudších
Jiří Silný

Pijavici na vegetariána nepředěláš
Jan Křeček

Světové bance jde o „vyšší kvalitu života“
Mats Karlsson

Diskuse o globalizaci v době Výročních zasedání MMF a SB
Zdeněk Hrubý

Křesťanská civilizace a globalizace
Jan Borovička

Globalizace omezuje demokracii
Jan Keller

Je člověk bůh?
Marie Haisová

Ženy a globalizace
Eva Hauserová

Jiná zpráva o Světové bance
Pavel Přibyl

Nezakrníme vinou globalizace?
Jiří Nečas

Upírat části lidstva podíl na prospěchu z globalizace je ostudné
Kofi Annan

Protesty proti globalizaci
Viktor Piorecký

K čemu by mohl být MMF?
Erazim Kohák

K problému globalizace
Petr Kužvart

Vítejte v éře globalizace
Pavel Nováček



webdesign a publikační systém:

ECONNECT
Českomalínská 23
160 00 Praha 6
Tel.: 02/2431 1780
Fax: 02/2431 7892
Web:
www.ecn.cz
E-mail:
globalizace@ecn.cz