Výsledek minulých anket |
SB a MMF by se měly
zrušit (100)
změnit se od základu (125)
změnit svoji politiku (48)
změnit management (1)
zůstat takové, jaké jsou (173)
|
Považujete nápad uspořádat v Praze vyroční zasedání SB a MMF za
skvělý (115)
dobrý (27)
normální (38)
hloupý (38)
škodlivý (120)
|
|
|
RE: Koloniální dějiny Afriky, trochu jinak |
Autor: Mesfin G.
Datum:
Vážený p. Kor(ř)ensky,
Přečetl jsem váš předlouhý elaborát adresovaný p. Příbylovi o tom jak je "složitý" vytvořit ekonomický efektivní a sociálně spravedlivý společnost. Potud s vám souhlásím. Jsou to vskutku zásádní otázky, které doprovázejí lidstvu od okamžiku kdy se stal Člověkem "myslícím" (uvozovky jsou zaměrně, protože přinejměnším za posledních plus/minus 500 let jím zvolené modély mluví spíše o opáku--což je důkazem i toho, že nelze uvážovat v jednodímenzním věčného pohybu k lepšímu životu o němž zmiňujete i vy a o jehož nebezpečí vycházejí rozsahla studia nejméně od 70. let např. zprávy OSN, UNESCO, R.J. Barnett atd.).
Model věčného boje o život (T. Hobbes) je v zásadě spravný i viděno očima úspěchů jedních a neúspěchů druhých. Konec konců "demokracie" jak jí známe dnes je výsledkem bojů utlačených. Všeobecná volební práva po celé Evropě a USA se stály skutečností až po II. světové válce. Ovšem pro toho kdo neví nic o dělnických bojích 19. století a jeho vidění jsou (bohůžel) zkreslení klišemi "realného socialismu" podobné údalosti mu nezajímají. Ale jak lidová moudrost říká neználost se neomlouvá.
Francouzský basník Lamartine napsal, že "The dangerous liberties are the liberties that the people tear out for themselves, not the ones they are given." Přes jeho poetickou fantazii má hodně k právdě než balhové spolehání na někoho (třeba i USA, ke které se opákovaně odvolávate), totíž rád bych uvěřil, že i "malé národy" mohou mít své "velké dějiny." Pokud se týče dějiny USA jsou plných schizofrenických postojů, předsudků a až sadomasochistických jednání a zdaleka nemohou byt vzorem "demokracie." Myslím si, že zajimavější je položit otázku S. Benhabiba která konstatuje, že problémem nespočívá v tom, že zda-li procedurální demokracie (to je v podstatě většina současných představ o demokracii) může byt praktikovaná v moderních společnostech ale zda-li takové společnosti jsou schopní byt demokraticky. Vždyť hlavní ekonomické zákaldy demokratických států jsou instituce nedemokraticky nebo fungují na základě nedemokratických principů (byrokracie, podníky, multinárodní korporace, bezpečnostní složky atd.). Že lidé chodí volit jednou za čtýři roky zdaleka nemůže ovlivňovat chod podobných sídel skutečné moci ve společnosti víme z mnoha příkaldů, a jedině když došlo k masovému pohybu lidí se stály změny. To platílo jak pro svět "relaného sociálismu" tak i pro západní liberální "demokracie (odborářské vyhody koncem 60. let, Vietnam, r. 1989, atd.). Konec konců dvě či tří modély demokracie pramenící z evropské civilizace (liberální, socialisticky, včetně jejich extremních podob) mají společné kořeny a jejich realizace v té či oné formě byly vysledky konkrétních sociálně politických poměrů.
Je zajimavé si uvědomit, že především fašistické režimy v Evropě se opirali o "demokratické" vůli drtivě většiny svých popualcí.
Nechci jit do mnoha detailů, ale doufám, že tyto poznámky vam pomohu zbavit "černo-bilé" vidění světa. Svět je zajimavější právě v tom, že "různobarevní" a "neklidní."
Na konec dovolte mi citaovat dvě myšlenky o sociálismus, demokracie a kapitalismu, ekonomciký systém který je ve své podstatě antidemokratický:
1. "The principle of capitalism cannot be squared with the principle of democracy. The one consistently seeks to maintian inequalities which the other, not less consistently seeks to abolish; either democracy must transform capitalism or capitalism must supress democracy."
H.J. Laski
2. "Between socialism and democracy there is no necessary relation; the one can exists without the other. At the same time there is no incompatibility in appropriate states of social environment, the socialist engine can be run on demovcratic principles."
J.A. Schumpetera.
Tak viditě, že jde především o to, že naše dosavadní zkušenosti se socialismem jsou limitovany svými nedemokratickými atributy.
Jinak o tom, že charkteru práce a lidského úsilí o udržitelném životě nejvíce vyhovuje spolurpáce, kooperace a ne individuálisticky hon za získ. K tomu nemusím číst ani J. Locke ani K. Marxe. První byl liberální filozof, který vybrál dividendy z členství v Royal African Society, jejiž náplň byla obchod s africkými otroky a druhý velký ekonom, který nepovážoval afrikcé společnosti (ale nejen je) součastí hlavního světového dění. Není co dodát leda by připomenout, že dějiny neprobihají jako šípka dopředu, ale spíše jako bumerang vracející se zpět s větší razancí.
Hezké Vánoce!
Mesfin G.
|
|
Téma |
Autor |
Datum |
|
Mesfin Gedlu |
|
|
Pavel Korensky |
|
|
udivený čtenář |
|
|
Pavel Korensky |
|
|
cqd |
|
|
Monika Jansová |
|
|
Jakub Kašpar |
|
|
Pavel Korensky |
|
|
Petr Přibyl |
|
|
Mesfin G. |
|
|
Jakub Kašpar |
|
|
Petr Přibyl |
|
|
Pavel Korensky |
|
|
Petr Přibyl |
|
|
Pavel Kořenský |
|
|
Daniel Jánský |
|
|
RE: Koloniální dějiny Afriky, trochu jinak |
|
Mesfin G. |
|
|
xxxxxxxxxx |
|
|
Mesfin G. |
|
|
Pavel Kořenský |
|
|
Mesfin G. |
|
|
Daniel Jánský |
|
|
Daniel Veselý |
|
|
Mesfin G. |
|
|
Petr Přibyl |
|
|
Ľubomír Kukura |
|
|
Mesfin G. |
|
|
Petr Přibyl |
|
|
Ondrej Slacalek |
|
|
Příspěvky porušující zákony ČR nebo podněcující k násilí, rasové či třídní nenávisti bez milosti mažeme. |
|
|
|
|