Výsledek minulých anket |
SB a MMF by se měly
zrušit (100)
změnit se od základu (125)
změnit svoji politiku (48)
změnit management (1)
zůstat takové, jaké jsou (173)
|
Považujete nápad uspořádat v Praze vyroční zasedání SB a MMF za
skvělý (115)
dobrý (27)
normální (38)
hloupý (38)
škodlivý (120)
|
|
|
Ženy a globalizace |
Autor: Eva Hauserová
Datum:
V procesu globalizace vznikají zákonitě situace, kdy mohou čistě ekonomické zájmy (a to nikoli zájmy občanů, ale zájmy nadnárodních korporací a velkých bank) převážit nad ohledy k životnímu prostředí, k místní zaměstnanosti, ke struktuře lokálních komunit, k tradičním zvyklostem, tedy obecně k podmínkám šťastného a harmonického života lidí v dané oblasti.
Role, jakou ženy ve společnosti typicky zastávají, je přímo předurčuje k tomu, aby byly vůči vzniku takových situací ve střehu a snažily se jim zabránit. Ženy totiž (jako osoby odpovědné za chod rodiny a domácnosti) participují více než muži v životech lokálních komunit, více je prožívají "na vlastní kůži" a jejich degradace na ně dopadá mnohem bezprostředněji. Právě ženy nesou na svých bedrech tíhu každodenního života a starostí o jeho zachování; to platí stejně pro naši společnost jako pro Třetí svět, i když na tamní ženy mohou mít chybné kroky organizací jako MMF mnohem tragičtější dopady.
Klasickým příkladem dodnes zůstává hnutí Chipko, inicované ženami z pohůří Himalájí: tamním obyvatelům kynul zisk, ovšem relativně nízký a jen dočasný, za vytěžené dřevo, získané odlesněním svahů v okolí jejich domovů. Tomu měli obětovat zdroj trvalé obživy, kterou pro ně les představoval, a tím perspektivu pro své děti a následující generace (z odlesněných svahů by totiž eroze odnesla půdu a vznikla by tam pustina). Tuto jednoduchou zákonitost, která byla příslušné západní těžařské společnosti samozřejmě naprosto lhostejná, pochopily právě místní ženy, a tak se rozhodly založit hnutí "objímačů stromů" a vlastními těly je bránit před pokácením.
Je naprosto nezbytné, aby při uskutečňování různých projektů financovaných MMF existovala přiměřená kontrola prostřednictvím zpětné vazby zprostředkované místními občanskými organizacemi a iniciativami, které jedině dokáží odpovědně posoudit dopad daného projektu na kvalitu života místních lidí a hrát roli příslušného "hlídacího psa". Fungující občanská společnost je v tomto ohledu naprosto nenahraditelná.
Proto mi v současnosti nesmírně vadí víceméně konzistentní nenávistná kampaň našich médií proti takzvaným "odpůrcům MMF". Ti jsou vytrvale skandalizováni a démonizováni, jak ukazuje například novinová zpráva o tom, že učitelé na základních školách mají varovat žáky před odpůrci MMF, kteří se prý mohou objevovat kolem škol a pokoušet se je získat za peníze k účasti na svých demonstracích! Nejen že to pokládám za naprostou lež, ale dráždí mě, že se tím vyvolává atmosféra hysterie - podobně jako jinými zprávami vyznívajícími v tom smyslu, že každý "odpůrce globalizace" či "odpůrce MMF" musí nutně házet dlažebními kostkami do výkladů McDonalda, řezat se s policisty a snad i plánovat bombové atentáty na jednající finančníky. Vůbec to tak není - za sebe jako za konformně žijící českou matku mohu odpovědně prohlásit, že jsem také svým způsobem odpůrkyní MMF, protože jsem přesvědčena o tom, že bez neustálého dohledu a sebeobrany občanů by jeho aktivity mohly s velkou pravděpodobností napáchat víc škody než užitku. Neboť sledovat finanční zájmy v makroměřítku, optikou bankéřů a ekonomů uvažujících pouze v hodnotách HDP a jiných číslech, vůbec neznamená jednat ve skutečném zájmu lidí a přičiňovat se o jejich harmoničtější život.
Ekofeministka Eva Hauserová vystudovala přírodovědeckou fakultu se specializací na genové inženýrství. Dnes na volné noze pracuje jako překladatelka a spisovatelka. Píše populární knížky o feminismu, sci- fi povídky a publicistiku zaměřenou na ekologii a alternativní životní styly.
|
|
Téma |
Autor |
Datum |
|
Ženy a globalizace |
|
Eva Hauserová |
|
|
Markéta Hálová |
|
|
hgn |
|
|
Otrok |
|
|
fhdj |
|
|
Michaela Kajfosz |
|
|
Příspěvky porušující zákony ČR nebo podněcující k násilí, rasové či třídní nenávisti bez milosti mažeme. |
|
|
|
|