Autor: Milan Horák
Datum:
Milý pane Kukuro,
podléháte omylu, kdyľ si myslíte, ľe je moľno rozdělit důvody k omezování ekonomiky na "oprávněné" a "ideologické". Ideologie, tedy určitý ideový systém, totiľ stojí za kaľdým omezením -- rozhodneme-li se k embargu vůči zemi, která poruąuje lidská práva, stojí za tím idea lidských práv, které jsme se rozhodli dát přednost před ekonomickým prospěchem. Rozhodneme-li se omezit průmysl z ekologockých důvodů, stojí za tím ideje ekologické. Ideologii se nevyhnete nikdy, jde jen o to rozhodnout se pro jednu z mnoha moľných.
®el, v současném světě se větąinou řídíme jen podle ideologie maximalizace zisku. Mluví-li potentáti tohoto světa o lidských právech nebo o ekologii, pak větąinou jen jako úhybný manévr ze zcela jiných důvodů. Jinak by se kupříkladu nedalo vysvětlit, ľe se jménem lidských práv bombarduje v Kosovu a na druhou stranu vesele obchoduje s Čínou, která prováděla a provádí vůči některým svým menąinám genocidu daleko větąího rozsahu, neľ se děla a děje na Balkáně.
Jste-li pro omezení volnosti obchodu z etických (lidskoprávních, ekologických ap.) důvodů, pak je to za současné situace chvályhodné. Míra omezení by ovąem měla být demokratická, t.j. přiznávat vąem lidem stejná práva: Kdyľ je prostý občan zcela oprávněně omezen kupříkladu tím, ľe nesmí uprostřed chráněného území zaparkovat auto, nemělo by ani být moľné, aby kdokoli postavil dálnici skrz chráněné území. A to zatím neplatí.
Zdraví
Milan Horák
|
|